ONLEX – Kancelaria Radcy Prawnego – Anna Pałecka – Błaszczyk

Kontrole PFRON

Onlex Kancelaria Radcy Prawnego

Kontrole PFRON

Kontrola Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) jest procesem, w ramach którego PFRON lub jego przedstawiciele mogą monitorować działalność przedsiębiorstw, organizacji lub innych instytucji w celu sprawdzenia, czy przestrzegają one przepisów dotyczących zatrudniania osób niepełnosprawnych i spełniają swoje zobowiązania wobec PFRON. 

Kogo dotyczą kontrole PFRON?

Kontrole PFRON (Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych) dotyczą podmiotów, które w jakikolwiek sposób korzystają ze środków Funduszu lub realizują zadania wynikające z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Zakres ten jest szeroki i obejmuje zarówno podmioty publiczne, jak i prywatne – niezależnie od ich wielkości, struktury czy statusu prawnego.

W praktyce oznacza to, że kontrola może objąć m.in.:

  • Pracodawców korzystających z dofinansowań do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnościami – to najczęstsza grupa podmiotów objętych kontrolą. PFRON weryfikuje, czy są spełnione wszystkie warunki do uzyskania dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Sprawdza między innymi umowy o pracę, zgłoszenia pracowników do ZUS, orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, istnienie szczególnych schorzeń, prawidłowość wliczenia do stanu zatrudnienia, wykazanie konieczności uzyskania pomocy, wykazanie efektu zachęty, spełnienie warunków dotyczących terminowego ponoszenia kosztów płacy (wynagrodzenie, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne), prawidłowość wyliczeń, wypłacenie wynagrodzenia w odpowiedniej formie zwykle na rachunek pracownika, termin złożenia wniosku – po wypłacie wynagrodzenia, brak zaległości wobec PFRON na kwotę powyżej 100 zł.

  • Zakłady Pracy Chronionej (ZPChr) – jako szczególne podmioty w systemie rehabilitacji zawodowej, są zobowiązane do spełniania szeregu szczegółowych warunków związanych z zatrudnieniem osób niepełnosprawnych, przystosowaniem stanowisk pracy, prowadzeniem działań rehabilitacyjnych i przestrzeganiem przepisów w zakresie ZFRON. Kontrola PFRON w ich przypadku dotyczyć może oceny realizacji wydatków z ZFRON w sytuacji korzystania z rekompensaty i tak jak wszystkich pracodawców– w zakresie dofinansowania do wynagrodzeń, a także wpłat na PFRON.

  • Zakłady Aktywności Zawodowej (ZAZ) – jednostki te mają szczególną misję społeczną i finansowane są głównie ze środków publicznych, w tym PFRON. Kontrola dotyczy nie tylko aspektów finansowych, ale również jakości świadczonego wsparcia i skuteczności procesu aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami.
  • Jednostki samorządu terytorialnego – samorządy realizują wiele zadań powierzonych przez Fundusz, m.in. poprzez lokalne programy wspierające rehabilitację, zatrudnienie czy dostępność usług dla osób z niepełnosprawnościami. Kontrola PFRON może objąć sposób rozdysponowania dotacji celowych, zgodność projektów z wytycznymi oraz efektywność ich realizacji.
  • Fundacje, organizacje pozarządowe (NGO) i inne instytucje realizujące programy wsparcia – PFRON wspiera liczne inicjatywy społeczne, w tym programy integracji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, szkolenia, działania doradcze i aktywizacyjne. Kontrole dotyczą zgodności wykorzystania środków z celami wskazanymi w umowie dofinansowania, prowadzenia sprawozdawczości i dokumentacji projektowej.
  • Pracodawcy udzielający ulg we wpłatach na PFRON. Przy wystawianiu kwot obniżenia wpłat na Fundusz trzeba spełnić szereg warunków ustawowych aby móc wystawić ulgę i wyliczyć ją w sposób prawidłowy swojemu kontrahentowi. Nieprawidłowości w tym zakresie wiążą się z sankcyjnymi wpłatami na PFRON.
  • Pracodawcy objęci obowiązkiem wpłat na PFRON Wpłaty na PFRON są zobowiązani płacić pracodawcy, którzy zatrudniają co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty jeżeli nie osiągają wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6%. Niestety nie wszyscy pracodawcy mają tego świadomość lub nieprawidłowo wyliczają wpłaty, co może wiązać się z kontrolą PFRON. 

 

Warto podkreślić, że nawet jeśli podmiot otrzymał stosunkowo niewielkie wsparcie z Funduszu, nie zwalnia go to z obowiązku prowadzenia przejrzystej dokumentacji i przygotowania się na ewentualną kontrolę. Z perspektywy PFRON każda złotówka publicznych pieniędzy powinna być wydana zgodnie z przeznaczeniem, dlatego katalog beneficjentów objętych kontrolą pozostaje otwarty i elastyczny, w zależności od aktualnych priorytetów Funduszu oraz zgłaszanych nieprawidłowości.

Typy kontroli realizowanych przez PFRON

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych prowadzi zróżnicowane działania kontrolne, skierowane do instytucji korzystających z jego środków lub wykonujących zadania w ramach systemu rehabilitacji zawodowej i społecznej. Kontrole te mogą różnić się zakresem, celem oraz trybem przeprowadzania, w zależności od charakteru sprawy i potrzeb Funduszu.

Najważniejsze formy kontroli PFRON to:

  • Kontrola kompleksowa

Stanowi najbardziej rozbudowaną formę nadzoru, obejmującą całościową analizę działalności podmiotu w obszarze wykorzystania funduszy na cele wskazane w ustawie o rehabilitacji. Tego typu kontrola prowadzona jest cyklicznie, najczęściej nie rzadziej niż raz na cztery lata i angażuje kilkuosobowy zespół kontrolujący.

  • Kontrola problemowa

Koncentruje się na konkretnym obszarze lub wybranym zadaniu realizowanym przez organizację. Może zostać wdrożona w odpowiedzi na zgłoszoną nieprawidłowość, zastrzeżenia w sprawozdawczości lub w ramach bieżącego monitoringu działalności beneficjenta.

  • Kontrola sprawdzająca

Służy ocenie, czy podmiot wprowadził w życie zalecenia wynikające z poprzednich kontroli. Jej zakres jest węższy niż w przypadku kontroli kompleksowej – dotyczy głównie wdrożenia zmian i korekt.

  • Kontrola doraźna

Jest reakcją na pilne zgłoszenia, informacje medialne, interwencje lub wnioski od osób trzecich. Skupia się na wybranym, często newralgicznym aspekcie funkcjonowania organizacji i może być przeprowadzona w krótkim czasie, bez wcześniejszego zawiadomienia.

  • Kontrola okresowa

Dotyczy zaplanowanych kontroli.

  • Nowe rozwiązania w zakresie kontroli

Od IV kwartału 2023 roku istnieje możliwość przeprowadzania kontroli w formie zdalnej – za zgodą jednostki kontrolowanej. Dotyczy to sytuacji, w których analiza ogranicza się do dokumentacji, a bezpośrednia obecność nie jest wymagana. Taki tryb sprawdza się szczególnie w sytuacjach kryzysowych, np. w warunkach zagrożenia sanitarnego.

Sprawdź również

Dostałeś wezwanie do zwrotu dofinansowania z PFRON? 

ONLEX - Kancelaria Radcy Prawnego - Anna Pałecka - Błaszczyk
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.