ONLEX – Kancelaria Radcy Prawnego – Anna Pałecka – Błaszczyk

Oficjalnie potwierdzona możliwość łączenia dofinansowań i nowelizacja ustawy o rehabilitacji w nowej wersji tarczy. Tarcza 3.0. zaakceptowana przez KE

967 Wyświetleń

Drogi Czytelniku,

Od ostatniego wpisu minęło już trochę czasu i doczekaliśmy się wczoraj późnym wieczorem informacji o zaakceptowaniu przez Komisję Europejską tarczy finansowej 3.0. dla MŚP.

W związku z tym na stronie Polskiego Funduszu Rozwoju udostępniona została lista banków, przez których systemy, drogą online będzie możliwe ubieganie się o subwencji. Dla zainteresowanych polecam Przewodnik po tarczy finansowej.

Dzisiaj rano został przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu projekt ustawy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2

Ustawa ta nowelizuje także ustawę o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Oficjalnie potwierdzona możliwość łączenia dofinansowań i nowelizacja ustawy o rehabilitacji w nowej wersji tarczy. Tarcza 3.0. zaakceptowana przez KE

Oficjalnie potwierdzona możliwość łączenia dofinansowań

Możliwość korzystania z dofinansowań przewidzianych w tarczy antykryzysowej i dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, która w świetle przepisów wydawała się kwestią dość klarowną, o której pisałam w tym i tym wpisie, budziła jednak w praktyce wątpliwości urzędników.

Pracodawcy, którzy aplikowali o pomoc zarówno z FGŚP jak i FP byli pouczani o braku możliwości równoczesnego korzystania z SOD, a nawet straszeni karami za korzystanie z przysługującego im wsparcia.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w końcu zajęło stanowisko, iż możliwe jest uzyskiwanie pomocy w postaci dofinansowania do wynagrodzeń ze środków FGŚP (umowa z wojewódzkim urzędem pracy) albo pomocy ze środków FP (umowa ze starostą, pup) i równocześnie pozyskiwanie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych ze środków PFRON.

Pisała również o tym Gazeta Prawna.

Projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji oraz tarczy antykryzysowej w kontekście łączenia dofinansowań

Tymczasem, projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z
rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 z dnia 28 kwietnia 2020 r. zawiera także rozwiązania, które doprecyzowują z tym zakresie przepisy tarczy antykryzysowej i ustawy o rehabilitacji.

Dofinansowanie z Funduszu Pracy i SOD

Art. 1. pkt 13 – po art. 15zze dodaje się art. 15zze1 w brzmieniu:
„Art. 15zze1. Pracodawca będący przedsiębiorcą, o którym mowa w art. 15zzb ust. 5, albo podmiotem, o którym mowa w art. 15zze ust. 1, korzystający z dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 426 i 568), w części nie podlegającej dofinansowaniu na podstawie tej ustawy może otrzymać dofinansowanie, o którym mowa
w art. 15zzb lub art. 15zze. Przepisów art. 15zzb ust. 12 i art. 15zze ust. 11 nie stosuje się.”;

Ta propozycja przepisu może całkowicie odwrócić zasadę łączenia dofinansowań, gdyż wskazuje na możliwość korzystania z dofinansowania z tarczy w zakresie nieobjętym dofinansowaniem do wynagrodzeń, o której to możliwości wspominałam w pkt 5 tego wpisu. 

Należy się zatem liczyć z tym, że wypełnienie wniosku o wsparcie może być bardziej skomplikowane, gdyż wnioskowaną pomoc trzeba będzie pomniejszyć o dofinansowanie z PFRON.

Wydłużenie trwania umów zawartych na podstawie ustawy o rehabilitacji

W projektowanym art. 15zzf1 ustawy COVID-19, zakłada się, że w przypadku realizacji zadań, o których mowa w art. 11 ust. 2, art. 12a, art. 13, art. 26, art. 26d, art. 26e, art. 26g, art. 32, art. 36, art. 40, art. 41 i art. 47 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 426 i 568), w zakresie niezbędnym do niwelowania i ograniczenia negatywnych skutków COVID-19, organy i podmioty powołane do zawierania umów mogą, na wniosek strony lub za jej zgodą, w drodze aneksu do zawartej umowy, zmienić jej warunki, w tym w szczególności wydłużyć termin na jej realizację lub przesunąć termin na realizację zobowiązań z niej wynikających.

Doprecyzowanie terminu udzielania pomocy mającej na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce na podstawie ustawy o rehabilitacji

Zmiana art. 68ge ust. 1 ustawy o rehabilitacji poprzez doprecyzowanie terminu uznania pomocy publicznej udzielanej na podstawie ustawy o rehabilitacji za pomoc mająca na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce – za okresy od marca do grudnia 2020 r. zamiast za okres do upływu 6. miesiąca od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stany epidemii.

Art. 68ge ust. 1. Pomoc publiczna udzielana na podstawie art. 26, art. 26a, art. 26d, art. 32 i art. 41 za okresy od marca do grudnia 2020 r. może być udzielana pracodawcom w trudnej sytuacji ekonomicznej jako pomoc publiczna, mająca na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce, o której mowa w Sekcji 3.1 Komunikatu Komisji – Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (2020/C 91 I/01) (Dz. Urz. UE C 91I z 20.03.2020, str. 1).

Czekamy na dalszy rozwój sytuacji.

PS. Las był, jest i będzie.

 

Pozdrawiam
Anna Pałecka-Błaszczyk
radca prawny

***

Skutki ograniczenia wpływów na ZFRON zgodnie z Polskim Ładem – artykuł w prawo.pl – częściowa polemika

Na fali opisywanych zmian, które zostaną wprowadzone od 1 stycznia 2022 r. na mocy Polskiego Ładu, w prawo.pl dnia 9 grudnia 2021 r. ukazał się artykuł P. Grażyny Leśniak Wyższa kwota wolna w podatku uderzy w niepełnosprawnych pracowników.

Zgadzając się co do zasady z zaprezentowanymi tezami artykułu, o czym także pisałam na blogu we wpisie z 20 września 2021 r., chciałabym jednak odnieść się do kwestii skutków wprowadzenia tych zmian, które zostały wymienione w treści artykułu, a w których rozmówcy autorki wskazywali na to, że wprowadzone zmiany zmuszą pracodawców do znalezienia innych form finansowania [Czytaj dalej…]

Anna Pałecka-Błaszczyk

Radca prawny

ONLEX
Kancelaria Radcy Prawnego
al. gen. Chruściela 37/39 m. 19, 04-454 Warszawa

ONLEX - Kancelaria Radcy Prawnego - Anna Pałecka - Błaszczyk
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.