ONLEX – Kancelaria Radcy Prawnego – Anna Pałecka – Błaszczyk

Dofinansowanie do wynagrodzeń i nie tylko

PRAWO DLA PRACODAWCÓW OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

Anna Pałecka-Błaszczyk

RADCA PRAWNY

ONLEX Kancelaria Radcy Prawnego
Biuro w Warszawie
al. gen. Chruściela 54 m. 20,
04-412 Warszawa

Specjalizacja: ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

Pobierz: Wniosek o zmianę przeznaczenia środków ZFRON

Ilość pobrań: 1107

Pobierz: INFORMACJA DLA KONTRAHENTA o zasadach nabywania i korzystania z obniżenia wpłat na PFRON

Ilość pobrań: 1556

Optymalizacja rozliczeń z PFRON. Szkolenie 6 marca 2024

79 Wyświetleń

 

Drogi Czytelniku,

Zapraszam Cię serdecznie na szkolenie online, które odbędzie się 6 marca 2024 r. LINK DO ZAPISU

Na przełomie 2023 i 2024 sporo się działo.

Weszła w życie ustawa z dnia 19 grudnia 2023 r. o szczególnych rozwiązaniach służących zachowaniu ważności niektórych orzeczeń o niepełnosprawności oraz orzeczeń o stopniu niepełnosprawności (Dz. U. z 2023 r, poz. 2768), która wydłużyła ważność orzeczeń o niepełnosprawności oraz orzeczeń o stopniu niepełnosprawności, co miało także wpływ na kwestie związane z dofinansowaniem do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych.

1 stycznia 2024 r. zaczęło obowiązywać nowe rozporządzenie unijne w sprawie pomocy de minimisrozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis, które będzie obowiązywało do 31 grudnia 2030 roku z półrocznym okresem przejściowym. Wprowadza ono nowe zasady udzielania pomocy de minimis, które omówimy. Powiemy także o o tym, czy wydatki w ramach pomocy de minimis ponoszone ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych są wydatkowane już na zasadach z nowego rozporządzenia, czy jeszcze rozporządzenia 1407/2023.

12 stycznia 2024 r. został opublikowany nowy tekst jednolity ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r., poz. 44).

Pracodawcy wnioskują o podwyższenie kwot dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych.

Pojawiają się nowe interpretacje dotyczące dokumentowania niepełnosprawności, które mogą mieć znaczący wpływ na ustalanie stanów zatrudnienia jak i na dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych.

Podczas szkolenia omówimy możliwości uzyskania jak największego przysługującego dofinansowania do wynagrodzeń.

Zajmiemy się także problematyką ustalania stanów zatrudnienia na gruncie różnych przepisów ustawy o rehabilitacji.

 

pozdrawiam

Anna Pałecka-Błaszczyk  

 

Czy środki ZFRON uzyskane w 2022 r. można wydać na szkolenie aby ich nie oddawać do PFRON

1 142 Wyświetleń

Wydatki z ZFRON na szkolenie

 

Drogi Czytelniku,

jeżeli jesteś dysponentem zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, to na pewno pamiętasz, że środki  ZFRO, które zostały uzyskane w 2022 r. z:

1) zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych,

2) zwolnień z podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, od czynności cywilnoprawnych oraz zwolnienia z opłat z wyjątkiem opłaty skarbowej i opłat o charakterze sankcyjnym,

3) środków z dotacji z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,

należy wykorzystać do końca 2023 r. (czyli zasadniczo wydatkować do dnia 31 grudnia 2023 r.).

Jeżeli tego nie zrobimy, zobligowani będziemy dokonać wpłaty tych środków do PFRON do dnia 22 stycznia 2024 r. składając równocześnie deklarację DEK-2-A za grudzień 2023 r.

Jak można wykorzystać środki ZFRON uzyskane w 2022 r. aby ich nie oddawać do PFRON

Dzisiaj przedstawię Ci pomysł na wydatkowanie środków ZFRON przed końcem roku w postaci szkolenia zawodowego (podnoszącego kwalifikacje) niepełnosprawnego pracownika, które można sfinansować zarówno z puli ogólnej, jak i puli indywidualnych programów rehabilitacji (jeśli jest opracowany IPR dla tego pracownika).

Podkreślić należy, że wydatek na szkolenie jest wskazany literalnie w:

1) § 2 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia w sprawie ZFRON – szkolenia i przekwalifikowanie w celu nabycia lub podnoszenia kwalifikacji zawodowych (pula ogólna),

2) § 2 ust. 1 pkt 12 lit. c rozporządzenia w sprawie ZFRON –  szkolenia, przekwalifikowania oraz dokształcania w celu nabycia lub podnoszenia kwalifikacji zawodowych (pula IPR).

Wydatki na ww. szkolenia są dokonywane w ramach pomocy de minimis, a zatem po dokonaniu przelewu, mamy 30 dni na wystąpienie z wnioskiem o wydanie zaświadczenia.

Dodam tylko, że opracowuję również indywidualne programy rehabilitacji.

O jakim szkoleniu mówię?

Oczywiście w Zakopanem 7-11 stycznia 2024 r.

Szkolenie Sprawozdanie finansowe – akcja bilans 2023 r. Badanie sytuacji ekonomicznej w jednostkach za 2023 r. Roczne rozliczenia z PFRON. Uprawnienia pracowników osób niepełnosprawnych. Dofinansowanie do wynagrodzeń – na czym zyskać, zaoszczędzić i nie stracić, o którym pisałam tutaj.

Dlaczego?

1) 3 dni merytorycznych wykładów z dr Pawłem Łukaszewiczem i r.pr. Anną Pałecką-Błaszczyk

2) Mimo galopującej inflacji udało się nam zwiększyć cenę jedynie o 200 zł w stosunku do zeszłego roku.

3) Uzyskana wiedza i umiejętności, przekładają się także na wymiar finansowy – może się okazać, że zaoszczędzimy więcej niż wydaliśmy na szkolenie.

4) Możliwa jest płatność i wystawienie faktury jeszcze w 2023 r.

5) Zastanów się, to może być ostatnia taka okazja.

 

pozdrawiam

Anna Pałecka-Błaszczyk

 

Argumenty skarbówki przy odmowie wydania zaświadczenia o pomocy de minimis

218 Wyświetleń

argumenty-skarbowki-przy-odmowie-wydania-zaswiadczen-o-pomocy-de-minimis

 

 

 

Drogi Czytelniku,

Z okazji wczorajszego Dnia Osób Niepełnosprawnych składam najlepsze życzenia Wszystkim Osobom z Niepełnosprawnościami i ich Rodzinom.

Równocześnie chciałam przedstawić argumenty skarbówki odmawiające wydania zaświadczeń o pomocy de minimis lub podważające wydatki ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, które w moim odczuciu mają charakter dyskryminujący osoby z niepełnosprawnościami pod przykrywką dbania o finanse publiczne. Jest jeszcze wiele pracy do wykonania, żeby przywrócić godność niepełnosprawnym pracownikom i traktować poważnie ich pracodawców.

Co to jest rehabilitacja zawodowa

Stosownie do art. 8 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, rehabilitacja zawodowa na celu ułatwienie osobie niepełnosprawnej uzyskania i utrzymania odpowiedniego zatrudnienia i awansu zawodowego przez umożliwienie jej korzystania z poradnictwa zawodowego, szkolenia zawodowego i pośrednictwa pracy. Do realizacji powyższego celu niezbędny jest w szczególności dobór odpowiedniego miejsca pracy i jego wyposażenie. Tyle mówi ustawa, dodajmy, że nie ma tu wymogów wyposażenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej w sposób ponadstandardowy, a taki jaki jest odpowiedni dla danego pracownika.

 

Wydatki z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych na wyposażenie stanowisk pracy osób niepełnosprawnych

W myśl  art. 33 ust. 4 ustawy o rehabilitacji środki funduszu rehabilitacji są przeznaczane na finansowanie rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej, w tym na indywidualne programy rehabilitacji osób niepełnosprawnych opracowywane przez powołane przez pracodawców komisje rehabilitacyjne oraz ubezpieczenie osób niepełnosprawnych, zgodnie z zakładowym regulaminem wykorzystania tych środków.

Rozwinięciem tej normy jest przepis § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, który stanowi o możliwości wydatkowania środków ZFRON na wyposażenie stanowiska pracy oraz przystosowanie jego otoczenia do potrzeb osób niepełnosprawnych, w szczególności na:

a) zakup, modernizację, remont maszyn i urządzeń,

b) finansowanie robót budowlanych w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, dotyczących obiektów budowlanych ujętych w ewidencji bilansowej zakładu pracy chronionej, zwanego dalej zakładem, proporcjonalnie do przewidywanej liczby stanowisk pracy osób niepełnosprawnych w tym obiekcie, pod warunkiem utrzymania w nim przewidywanego poziomu zatrudnienia osób niepełnosprawnych przez okres co najmniej trzech lat od dnia odbioru obiektu budowlanego,

c) wyposażenie i dostosowanie pomieszczeń zakładu.

Przez wiele lat przepisy te były interpretowane w sposób dość konsekwentny i umożliwiający wyposażenie stanowisk pracy osób niepełnosprawnych ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Taki sposób wykładni wyraził w wyroku z dnia 21 marca 2006 r. (sygn. akt K 13/05) Trybunał Konstytucyjny, który wskazał, iż:

„Szeroki katalog konkretnych wydatków, które mogą być finansowane ze środków funduszu rehabilitacji, ale przede wszystkim – generalne ujęcie podstawowych celów ich wydatkowania, takich jak poradnictwo zawodowe, szkolenie, dokształcanie, leczenie, rehabilitacja, tworzenie nowych i dostosowanie istniejących stanowisk pracy, organizacja wypoczynku itd., stwarzają gwarancję, że żaden wydatek rzeczywiście przeznaczony na wskazane w art. 33 ust. 4 ustawy cele, tj. „na finansowanie rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej oraz ubezpieczenie osób niepełnosprawnych”, nie znajdzie się poza kategoriami wskazanymi w rozporządzeniu. W konsekwencji, jeśli pracodawca prowadzący zakład pracy chronionej przygotuje regulamin zakładowy zgodnie z rozporządzeniem, nie może się zdarzyć, że – jak to przewiduje i niezwykle krytycznie ocenia wnioskodawca – pracodawca będzie ukarany na podstawie art. 33 ust. 4a pkt 2 ustawy, chociaż poczynił wydatek mieszczący się w formule art. 33 ust. 4 ustawy i „jak najbardziej uzasadniony”, ale nieujęty w regulaminie zakładowym. W ocenie Trybunału, właśnie ze względu na bardzo elastyczną formułę rozporządzenia wykonawczego, niebezpieczeństwo zastosowania sankcji wobec pracodawcy, który wydatkował środki „na finansowanie rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej oraz ubezpieczenie osób niepełnosprawnych”, po prostu nie zachodzi.

Zdaniem Trybunału Konstytucyjnego, w tej sytuacji należy uznać, że wprowadzenie obowiązku wpłaty 30% sum wydatkowanych niezgodnie z ustawą na rzecz Funduszu ma znaczenie przede wszystkim prewencyjne, a nie represyjne; chodzi o zmobilizowanie prowadzących zakłady pracy chronionej do rzetelnego wykonywania obowiązków, które przyjmują na siebie wraz z podjęciem decyzji o korzystaniu ze środków publicznych na określony cel. […] w tej perspektywie oczywiste wydaje się, że naruszenie obowiązku wydatkowania środków na cele wskazane w rozporządzeniu musi być działaniem w pełni świadomym.

W świetle wykładni Trybunału, jeżeli pracodawca poniósł wydatek zgodnie z obowiązującym przepisami na rehabilitację zawodową, społeczną lub leczniczą osób niepełnosprawnych i był to wydatek wskazany w katalogu wynikającym z rozporządzenia, to jest on zgodny z przepisami. Co należy wyraźnie podkreślić dzisiaj również zapadają wyroki sądów administracyjnych, aprobujące ten sposób rozumienia i stosowania przepisów.

Argumenty skarbówki przy odmowie wydania zaświadczenia o pomocy de minimis

Obecna praktyka organów wydających zaświadczenia uległa jednak zmianie i wydatki, to co których dotychczas mogliśmy być pewni, że są prawidłowe, bo zgodne z katalogiem rozporządzenia, obecnie są kwestionowane.

Skarbówka odmawia wydania zaświadczenia o pomocy de minimis lub zeruje wydane zaświadczenia po audycie KAS w związku z zakupem przykładowo maszyny stanowiącej wyposażenie stanowisk pracy osób niepełnosprawnych z zupełnie – w mojej ocenie – kuriozalnych powodów.

Zdaniem skarbówki pomoc de minimis ma na celu ułatwienie pracodawcy dostosowania warunków pracy do potrzeb osoby niepełnosprawnej, a stosowane środki mają bezpośrednio zmniejszać ograniczenia zawodowe osób niepełnosprawnych.

Skarbówka myli przepisy, bo odnosi warunki wydatkowania indywidualnych programów rehabilitacji do wydatków z puli ogólnej.

Wydatek sfinansowany z ZFRON powinien odpowiadać potrzebom osoby niepełnosprawnej i nie może być wydatkiem uniwersalnym odpowiednim dla każdego pracownika na danym stanowisku pracy, wykorzystywanym w identyczny sposób przez osoby pełnosprawne i niepełnosprawne.

Wydatek nie może służyć normalnemu podniesieniu standardu pracy w przedsiębiorstwie, lecz realizacji celów związanych z poprawą sytuacji osób niepełnosprawnych.

Czyli stanowiska pracy osób niepełnosprawnych powinny być wyposażone w sposób odmienny niż dla reszty społeczeństwa (bo nie w sposób normalny). Czy na rynku w ogóle dostępne są maszyny lub urządzenia używane przy produkcji, zawierające specjalne przystosowania do potrzeb wynikających przykładowo z 5 różnych rodzajów niepełnosprawności, a nawet jednego, jeżeli mamy do czynienia przykładowo z osobą po przeszczepie czy chorobą onkologiczną.

Dokonana inwestycja nie może stanowić jedynie unowocześnienia parku maszynowego, ma realnie służyć eliminacji skutków niepełnosprawności.

Czyli dla osób niepełnosprawnych wyposażenie powinno być jak za czasów króla Ćwieczka. Może na rynku znajdują się maszyny które są mniej nowoczesne specjalnie przeznaczone dla osób niepełnosprawnych.

Maszyny muszą posiadać dodatkowe cechy przystosowawcze umożliwiające wykonywanie pracy w sposób odmienny od pracownika pełnosprawnego.

Zakupione maszyny wpływają na usprawnienie pracy osób niepełnosprawnych ale nie przyczyniają się do niwelowania ich niepełnosprawności, bo nie posiadają szczególnych, ponadstandardowych lub dodatkowych przystosowań do potrzeb osób niepełnosprawnych

Wynika z tego, że osoba niepełnosprawna nie może wykonywać pracy jak osoba pełnosprawna. To lekarz medycyny pracy dopuszcza pracownika do pracy na danym stanowisku.

Wydatek nie jest prawidłowy, bo stanowi wyposażenie stanowiska pracy w celu poprawy komfortu wykonywanej pracy.

A zatem wyposażenie stanowisk pracy osób niepełnosprawnych powinno zmniejszać komfort wykonywanej pracy.

Zadaniem zakładu pracy chronionej, oprócz uzyskania dochodu, jest aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnościami, które nie są w stanie poradzić sobie w naturalnym środowisku otwartego rynku pracy.

Bez komentarza, bo wynika z tego, że zpchy to nienaturalne środowisko pracy.

Dyskryminacja?

Można odnieść wrażenie, że rozpatrujący wnioski o wydanie zaświadczeń o pomocy de minimis na wydatki z ZFRON nigdy nie widzieli pracownika z niepełnosprawnością i nie mają wiedzy jakich szczególnych przystosowań potrzebuje wyposażenie stanowiska pracy danej osoby.

Można odnieść wrażenie, że skarbówka w całej Polsce była na tym samym szkoleniu, na którym przytaczano tylko wyroki sądów administracyjnych zgodne z dyskryminującą argumentacją, a pomijano wyroki aprobujące możliwość wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej ze środków ZFRON w ogólności, a nawet pozwalające aby wyposażenie zwiększało komfort osoby niepełnosprawnej podczas wykonywania pracy.

Można wreszcie dojść do wniosku, że taki sposób działania organów stoi w jawnej sprzeczności z ideą normalizacji, waloryzacji roli społecznej, włączania i wzmocnienia (idei empowerment), zgodnie z którą osobom z niepełnosprawnościami należy stworzyć takie warunki, aby samodzielnie decydowały o wyborze miejsca pracy, zakresu zadań, godzinach pracy, środowisku społecznym oraz rodzajach wsparcia, którego potrzebują.

pozdrawiam

Anna Pałecka-Błaszczyk

 

Szkolenie w Zakopanem Roczne rozliczenia z PFRON Uprawnienia osób niepełnosprawnych Dofinansowanie do wynagrodzeń Akcja bilans 2023 Sytuacja ekonomiczna jednostek

349 Wyświetleń

Szkolenie w Zakopanem 7-11 stycznia 2024 r.

 

Drogi Czytelniku,

chcę Cię serdecznie zaprosić na szkolenie w Zakopanem w dniach 7-11 stycznia 2024 r.

Doktor Paweł Łukaszewicz przedstawi kwestie związane z akcją Bilans 2023 r. sprawozdaniem finansowym za 2023 r. Zdradzi także tajniki ustalania sytuacji ekonomicznej jednostek w kontekście uzyskiwania dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych.

Radca prawny Anna Pałecka-Błaszczyk zaprezentuje temat Rocznych rozliczeń z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, z uwzględnieniem nowych miesięcznych druków INF-1 oraz DEK. Omówione zostanie także zagadnienie uprawnień pracowniczych osób niepełnosprawnych oraz dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – na czym zyskać, zaoszczędzić i nie stracić.

3 dni szkolenia w pięknym, dobrze nam znanym ośrodku Antałówka. Śnieg został zamówiony jak co roku. Cudowna atmosfera Zakopanego, jeszcze przed feriami zimowymi. Doborowe towarzystwo – nie może Cię Drogi Czytelniku zabraknąć;)

pozdrawiam

Anna Pałecka-Błaszczyk

Zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego a zatrudnianie osób niepełnosprawnych

555 Wyświetleń

Zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego a zatrudnianie osób niepełnosprawnych

 

Drogi Czytelniku,

 

Zniesienie stanu zagrożenia epidemicznego a zatrudnianie osób niepełnosprawnych

Przepisy ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych zawierają szereg rozwiązań, które będą wygaszane w związku z odwołaniem stanu zagrożenia epidemicznego. I żeby nie było tak przyjemnie – to w całkiem różnych terminach.

 

Przedłużenie ważności orzeczeń o stopniu niepełnosprawności

 

Ostatni pisałam o przedłużeniu ważności i stopniowym wygaszaniu ważności orzeczeń o stopniu niepełnosprawności, o czym możesz przeczytać tutaj.

 

 

Przeznaczenie środków ZFRON na inne potrzeby związane z epidemią COVID

 

Nie dłużej niż do upływu 6 miesięcy od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego

 

 

A zatem jeszcze przez pół roku, będzie można (po uzyskaniu uprzedniej zgody Prezesa Zarządu PFRON – wydanej w formie decyzji) wydatkować środki ZFRON (i ZFA) na:

1) utrzymanie zagrożonych likwidacją miejsc pracy osób niepełnosprawnych;

 

2) wynagrodzenia lub pomoc bytową dla osób niepełnosprawnych będących pracownikami, wykonawcami pracy nakładczej, innymi osobami niż wymienione, świadczącymi pracę na rzecz dysponenta zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych lub zakładowego funduszu aktywności, niepracującymi osobami niepełnosprawnymi będącymi byłymi pracownikami dysponenta zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych lub zakładowego funduszu aktywności;

 

3) inne wydatki niezbędne do zapewnienia ciągłości zatrudnienia i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, w tym do zapewnienia ciągłości działalności dysponenta zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych lub zakładowego funduszu aktywności.

 

Trzeba pamiętać, aby wystąpić o zgodę w terminie do ostatniego dnia 5. miesiąca od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.

 

Wyłączenie opłaty prolongacyjnej, opłaty z tytułu rozłożenia na raty zwrotu dofinansowania i kar grzywny

Nie dłużej niż do upływu 6 miesięcy od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego

Jeszcze przez pół roku nie nalicza się opłaty prolongacyjnej, klkunastoprocentowej opłaty za rozłożenie na raty zobowiązania wobec PFRON z tytułu zwrotu dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych oraz kar grzywny za niezłożenie lub nieterminowe złożenie deklaracji DEK i informacji INF do PFRON.

 

Zmniejszony wskaźnik dla pracodawców po utracie statusu zpch dla zachowania ZFRON

 

Tylko niespełna 2 miesiące

 

Nie dłużej niż za okres do upływu drugiego miesiąca od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego, wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych, o którym mowa w art. 33 ust. 7b, wynosi co najmniej 18%.

Później wracamy do 25%.

Jeżeli nie zdołamy osiągnąć wymaganego wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych, trzeba będzie się liczyć z możliwością powstania obowiązku wpłaty na PFRON z tytułu tzw. części niezamortyzowanej.

Pozdrawiam

Anna Pałecka-Błaszczyk

radca prawny

 

Przedłużenie ważności orzeczeń o stopniu niepełnosprawności

467 Wyświetleń

Przedłużenie ważności orzeczeń o stopniu niepełnosprawności

 

Drogi Czytelniku,

 

W związku z uchyleniem od 1 lipca 2023 r. stanu zagrożenia epidemicznego, zapewne zastanawiasz się, co się dzieje z ważnością orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności?

 

Po pierwsze, pamiętamy, że do dnia 5 sierpnia 2023 r. obowiązuje jeszcze art. 15h ustawy antycovidowej, zgodnie z którym orzeczenie, którego ważność upływa w terminie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (czyli 8 marca 2020 r.), zachowuje ważność do upływu 60. dnia od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, jednak nie dłużej niż do dnia wydania nowego orzeczenia o niepełnosprawności albo orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.

 

Przedłużenie ważności orzeczeń o stopniu niepełnosprawności

 

Ważność orzeczeń będzie wygaszana stopniowo, w zależności od tego, jaki był okres ich ważności – czy upłynął w 2020, 2021 czy 2022 i 2023 r.

 

6 sierpnia 2023 r., wchodzi w życie przepis art. 23 ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r., poz. 852), zgodnie z którym orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, o którym mowa w art. 15h  ustawy zmienianej w art. 10, w brzmieniu dotychczasowym, którego okres ważności:
1) upłynąłby do dnia 31 grudnia 2020 r. – zachowuje ważność do dnia 31 grudnia 2023 r.,
2) upłynąłby w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. – zachowuje ważność do dnia 31 marca 2024 r.,
3) upłynąłby w okresie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie niniejszego przepisu (czyli 5 sierpnia 2023 r.) – zachowuje ważność do dnia 30 września 2024 r.

– jednak nie dłużej niż do dnia wydania nowego ostatecznego orzeczenia o niepełnosprawności albo orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.

 

Przykład pierwszy

 

Pracownik przy zatrudnieniu 1 czerwca 2023 r. przedłożył orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności z symbolem 06-E, którego ważność upłynęła 30 czerwca 2020 r.

Zgodnie z przytoczonymi przepisami, orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności będzie ważne do 31 grudnia 2023 r., o ile pracownik nie wystąpi o wydanie nowego orzeczenia i nie stanie się ono ostateczne.

 

Na mocy tego orzeczenia, możemy:

 

1) uwzględniać pracownika do wskaźnika i stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych od dnia 1.06.2023,
2) pobierać na pracownika dofinansowanie od dnia 1.06.2023 r. (jeśli wykażemy efekt zachęty) oraz
3) uwzględniać do wskaźników do wystawienia ulgi we wpłatach na PFRON od 1.06.2023 r.
Przykład drugi
Pracownica, której ważność orzeczenia o lekkim stopniu niepełnosprawności kończy się dnia 15 września 2023 r., a umowa o pracę jest zawarta na czas określony do 30 września 2023 r. – jest w ciąży. Umowa, z uwagi na to, że ulegałaby rozwiązaniu po upływie trzeciego miesiąca ciąży, ulega przedłużeniu do dnia porodu.
Ważność orzeczeń, których okres ważności upływa od  6 sierpnia 2023 r. nie ulega wydłużeniu, a zatem od 16 września 2023 r. pracownica będzie wykazywana jako osoba pełnosprawna, chyba że uzyska nowe orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.
pozdrawiam
Anna Pałecka-Błaszczyk

Nowy Rok – nowy SOD. Nowa siedziba biura. Nowa stała obsługa. Nowe audyty. Wygrane sprawy

193 Wyświetleń

Dzień dobry Drogi Czytelniku,

Nowy Rok – nowy SOD, chciałby się powiedzieć, bo począwszy od stycznia 2023 r. zwiększyła się wysokość dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, która wyniesie:

1) 2400 zł na pracownika ze znacznym stopniem niepełnosprawności,

2) 1350 zł na pracownika z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności,

3) 500 zł na pracownika z lekkim stopniem niepełnosprawności.

Kwoty dofinansowania do osób ze szczególnymi schorzeniami pozostają na tym samym poziomie (odpowiednio 1200, 900 i 600 zł).

Na zdjęciu widoczek ze szkolenia w Zakopanem, które udało się przeprowadzić po 3-letniej covidowej przerwie. W Zakopanem powitała nas wiosna, ale w trakcie pobytu spadł śnieg, co skwapliwie udokumentowałam.

Nowa siedziba firmy

Ostatecznie dokonałam zmiany siedziby Kancelarii, zapraszam Klientów do biura przy al. gen. Chruściela „Montera” 54 m. 20 w Warszawie. Mamy windę i prawdziwie miejskie widoki.

(więcej…)

Zatrudnianie pracowników niepełnosprawnych – szanse i zagrożenia dla pracodawcy. Akcja bilans 2022. Badanie sytuacji ekonomicznej. Audyty ZFRON.

164 Wyświetleń

Drogi Czytelniku,

Serdecznie zapraszam na szkolenie w Zakopanem podsumowujące 2022 r.

Zatrudnianie pracowników niepełnosprawnych. Obowiązki, zagrożenia i szanse dla pracodawcy – prowadząca r.pr. Anna Pałecka-Błaszczyk

Sprawozdanie finansowe – Akcja „Bilans 2022 r.”  Badanie sytuacji ekonomicznej w jednostkach za 2022 r. „Nota podatkowa za 2022 r.”  Audyt ZFRON – prowadzący dr Paweł Łukaszewicz.

Zatrudnianie pracowników niepełnosprawnych. Akcja bilans 2022

❗️❗️❗️ LINK DO ZAPISU NA SZKOLENIE ❗️❗️❗️

(więcej…)

Zamrożenie cen prądu dla przedsiębiorców MŚP

212 Wyświetleń

Drogi Czytelniku,

Dzisiaj przypominam Ci o możliwości skorzystania z zamrożenia cen prądu.

Zamrożenie cen prądu dla przedsiębiorców

Zamrożenie cen prądu dla przedsiębiorców

Oświadczenie, zgodnie z art. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku (Dz. U. Nr 2243) mogą złożyć w szczególności przedsiębiorcy mający status:

(więcej…)

Anna Pałecka-Błaszczyk

RADCA PRAWNY

ONLEX Kancelaria Radcy Prawnego
Biuro w Warszawie
al. gen. Chruściela 54 m. 20,
04-412 Warszawa

Specjalizacja: ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych

Pobierz: Wniosek o zmianę przeznaczenia środków ZFRON

Pobierz: INFORMACJA DLA KONTRAHENTA o zasadach nabywania i korzystania z obniżenia wpłat na PFRON